Дидактичні ігри

Дидактичні
ігри
 Дидактичні ігри з ОБЖД «Здоров'я людини»
 для дітей дошкільного віку
     Я - людина

«Вмію - не вмію» (молодший дошкільний вік)

Цілі: акцентувати увагу дітей на своїх уміннях і фізичних можливості свого організму; виховувати почуття власної гідності.

Ведучий кидає м'яч і вимовляє: «Я вмію» або «Я не вмію». Дитина, піймавши м'яч, продовжує фразу, пояснивши, чому він не вміє або вміє. Наприклад: «Я вмію бігати, так як у мене є ноги. Я не вмію літати, тому що в мене немає крил ».

 «Вгадай, хто покликав?» (Молодший дошкільний вік)

Цілі: тренувати органи слуху і активізувати увагу і слухову пам'ять дітей.

Ведучий, стоячи спиною до дітей, дітям, повинен визначити по голосу, хто його покликав. У випадку правильної відповіді місце ведучого займає дитина, чий голос був визначений.

 «Знайди пару» (молодший дошкільний вік)

Мета: підбирати пару до предмету по тактильним відчуттям із зав'язаними очима.

Обладнання: гудзики, кубики, яблуко, олівці, дрібні предмети.

Вибравши собі предмет, дитина повинна із зав'язаними очима вибрати з купки точно такий же. В кінці гри ведучий просить пояснити, що допомогло дитині правильно визначати на дотик різні матеріали.

 «Вгадай, хто це» (середній дошкільний вік)

Мета: вчити дітей умінню подумки відтворювати образ через своє бачення людини.

Вихователь вибирає одного з дітей ведучим. Решта сідають у гурток на стільчики. Ведучий повинен, не називаючи імені, розповісти про коком - небудь з дітей: який він (вона), що вміє робити, якого кольору волосся, очі, яка особа, в що одягнений, який у нього характер. Вислухавши розповідь, діти вгадують, про кого йшла мова. Той, хто першим вгадає, займає місце ведучого.

 «Що є в іграшки» (середній дошкільний вік)

Мета: виховувати в дитини самовизначення, усвідомлення свого тіла і його специфічних особливостей.

Обладнання: іграшки звірів, птахів, людини, картинки із зображенням різних людей.

Вихователь пропонує дитині порівняти себе з тією чи іншою іграшкою: качечкою, ведмедиком, клоуном, солдатиком, лялькою.

        Зразкові відповіді дітей: у качечки дзьобик, а у мене носик; ведмедик волохатий, а у мене шкіра гладка; у собачки чотири лапи, а у мене дві руки, дві ноги. Солдатик і я - сміливі, я жива, а лялька, хоча і пересуваються, але все одно не жива.

 «Мій портрет» (середній дошкільний вік)

Мета: навчити дітей розрізняти індивідуальні особливості своєї зовнішності: обличчя, зросту, віку.

Обладнання: альбомні листи, кольорові олівці; стенд для виставки; картинки із зображенням дітей (різних за віком, росту, зовнішності). Вихователь пропонує розглянути картинки з дітьми різного віку в ігрових ситуаціях. Запитує, якими діти себе бачать: великими, маленькими або не дуже маленькими. Діти відповідають, показують на пальцях, скільки їм років, говорять, якими вони хочуть вирости. Вихователь пропонує дітям намалювати самих себе, якими вони хочуть бути.

      За малюнками дітей, виставленим на фланелеграфі, намагаються вгадати, хто на них зображений.Вихователь запитує, чи залежить від росту, яка людина, - хороша чи погана.

 «Хто я?» (Старший дошкільний вік)

Мета: розширити знання дитини про собі, своєму імені, свого прізвища, віці.

Обладнання: дзеркало; предметні картинки із зображенням тварин, птахів.

Розкажи, що ти знаєш про себе (ім'я, вік, зріст, колір і довжина волосся, колір очей, дата народження, дівчинка або хлопчик).

Розкажи, на кого ти схожий: на маму чи тата.

Чи є у тебе ознаки, які присутні у якого - або тварини, птахи?

«Садівник» (старший дошкільний вік)

Цілі: поглиблювати уявлення дитини про собі; навчити бачити індивідуальні особливості інших людей.

Обладнання: м'яч.

Діти стають в коло. Ведучий, Садівник, кидає м'яч і говорить: «Я садівником народився, не на жарт розсердився, всі квіти мені набридли, крім Даші». Далі Садівник малює словесний портрет (ім'я, вік, колір очей), Садівником стає Даша.

 «Хто як на світ з'явився» (старший дошкільний вік)

Мета: закріпити уявлення дітей про те, як з'являються на світ живі істоти.

Обладнання: три великі картинки із зображенням яйця, ікринки, пляшечки з молоком і соскою; дрібні картинки із зображенням людей, тварин, птахів, земноводних, комах.

Перед дітьми лежать перевернуті зображенням вниз картинки з тваринами, комахами, земноводними, людьми. Діти вибирають будь-яку картинку, повідомляють, яким чином це істота з'явилася на світ. Потім суміщають маленьку картинку з великою - із зображенням яйця, ікринки, пляшечки з соскою (для ссавців)
Гігієна та етика

«Правила гігієни» (молодший дошкільний вік)

За допомогою лічилки вибирається ведучий, він виходить з групи. Вихователь з дітьми домовляється, хто і що буде зображати. Потім водящего запрошують, діти по черзі показують навички гігієни за допомогою жестів, міміки. Ведучий повинен відгадати, що показують діти: умивання, чищення зубів, причісування, купання, обтирання.

 «Естафета» (середній дошкільний вік)

Мета: формувати уявлення про предмети особистої гігієни.

Обладнання: різні іграшки, музичні інструменти, одяг, предмети гігієни.

На столах лежать різні предмети. Діти діляться на дві команди. Кожен учасник підбігає до столу, вибирає предмет, необхідний для вмивання, кладе його на піднос, повертається до своєї команди і передає естафету наступному гравцеві.

«Рівним колом» (середній дошкільний вік)

Цілі: уточнити знання дітей про предмети особистої гігієни; розвивати творчість, уяву.

Обладнання: шапочки - маски із зображенням мила, зубної щітки, шампуню, мочалки, рушники, дзеркала, гребінця.

Діти, взявшись за руки, стають в коло. У середині кола стоїть дитина, виконуючий роль мила (у нього шапочка - маска із зображенням мила), діти рухаються хороводні кроком навколо нього і співають.

Рівним колом один за одним

                                            Будемо весело крокувати,

                                            Що нам мило тут покаже,

                                            То і будемо виконувати.

Мило показує, як треба намалювати руки. Діти повторюють рухи. Потім відповідне рух показують рушник, гребінець, мочалка, шампунь.

 «Пилосос» (середній дошкільний вік)

Мета: розвивати спритність, швидкість реакції, координацію рухів.

Обладнання: 4 совка для сміття, 20 малих м'ячів, 4 корзини для сміття.

Ведучий розкидає по підлозі маленькі м'ячі, четверо дітей збирають їх совком без допомоги рук. Спіймані м'ячі кладуть до кошиків.

 «Як потрібно доглядати за собою» (старший дошкільний вік)

Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.

Обладнання: дзига, фішки, картки з питаннями.

Ведучий крутить дзига, який визначає картку з питанням. За правильну відповідь дитина отримує фішку.Виграє той, у кого виявиться більше фішок.

Питання
1. Назви предмети, які тобі знадобляться для вмивання (мило, рушник).
2. Назви предмети, які будуть потрібні для того, щоб прийняти душ (шампунь, мило, гель для душу).
3. Як часто потрібно митися? (Кожен день).
4. Як часто потрібно чистити зуби? (Вранці і ввечері).
5. Як часто потрібно підстригати нігті? (Не рідше 1 разу на 10 днів).
6. Як часто потрібно мити вуха? (Кожен день).
7. Як часто потрібно міняти нижню білизну? (Кожен день).

«Щоб шкіра була здоровою» (старший дошкільний вік)

Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.

Обладнання: картинки, позначені червоним обідком з неправильними діями дітей.

Діти розглядають картинки, знаходять, що неправильно. За правильну відповідь дитина отримує фішку.Виграє той, у якого виявиться більше фішок.
Картинки
Дитина облизує садна, порізи.
Хлопчик в брудній білизні.
Дівчинка одягає чуже взуття.

 «Хвалько» (старший дошкільний вік)

Мета: формувати навички контролю за виконанням правил особистої гігієни.

Розкажи про свою шкіру. Покажи на своє личко, свої руки, ноги і продовж: «Моя шкіра чиста, ніжна, пружна, вона допомагає мені ...»

 «Визначення» (старший дошкільний вік)

Мета: навчити дитину давати визначення.

Про яких предметах йде мова? Продовжити визначення.
Засіб для миття волосся - це ...
Однорідна маса для чищення зубів - це ...
Шматок тканини для витирання обличчя і тіла - це ...
Засоби для миття рук і тіла - це ...
Відповіді: шампунь, зубна паста, рушник, мило.

 «Як берегти зуби» (старший дошкільний вік)

Мета: розповісти, що корисно, що шкідливо для зубів.

Обладнання: два площинних зуба - здоровий і хворий; предметні картинки з продуктами харчування.

На ігровому полі представлені картинки корисних і шкідливих для зубів продуктів харчування. Діти по черзі кладуть зображення хворого або здорового зуба поруч з картинкою із зображенням продуктів харчування, пояснюють свій вибір
Я і небезпечні предмети

«Знайди небезпечні предмети» (молодший дошкільний вік)

Мета: допомогти дітям запам'ятати предмети, небезпечні для життя і здоров'я; допомогти самостійно зробити висновки про наслідки необережного поводження з ним.

Обладнання: ніж, ножиці, голка, праска.

У квартирі залишаються Андрюша і Наташа. Їх батьки пішли на роботу. Давайте розповімо малюкам, якими предметами не можна їм користуватися, щоб не сталося лиха. Діти повторюють правила безпеки:

- Всі гострі, колючі, ріжучі предмети обов'язково треба класти на місце;
- Не можна включати електроприлади, вони можуть ударити струмом або стати причиною пожежі;
- Ні в якому разі не можна пробувати ліки - це отрута;
- Не можна чіпати пральні порошки, засіб для миття посуду, соду, хлорку;
- Небезпечно одному виходити на балкон.

«Відгадай загадку по картинці» (молодший дошкільний вік)

Мета: допомогти дітям запам'ятати основну групу небезпечних предметів, розвивати увагу.

Обладнання: картинки із зображенням небезпечних предметів.

Дорослий загадує загадку, а діти відгадують і знаходять відповідну картинку. Дорослий просить подумати і сказати, чим ці предмети небезпечні? Діти розповідають, яку небезпеку має кожен предмет.

Загадки...
Я і вулиця

 «Наша вулиця, або Світлофор» (молодший дошкільний вік)

Цілі: закріпити знання дітей про сигнали світлофора, поняттях: вулиця, дорога, тротуар, дерева, будинки; пригадати ПДР.

Дітей вчать не поспішати, переходячи дорогу, бути уважним, знати і знаходити місце пішохідного переходу, розуміти сигнали світлофора, дорожні знаки.

 «Автобус» (молодший дошкільний вік)

Цілі: закріпити знання ПДР; відпрацьовувати навички правильного спілкування, мова, соціальна поведінка.

Обладнання: маленькі стільці, кермо.

За допомогою лічилки обирають водія. Моделювання ситуацій: жінка з дитиною, бабуся, сліпий.

 «Перехід» (молодший дошкільний вік)

Закріплення ПДР. На підлозі смужками позначений перехід, на світлофорі червоне світло. Діти стоять біля переходу. На світлофорі жовте світло. На зелений сигнал діти йдуть по переходу, спочатку дивляться наліво, потім направо.

 «Намалюй дорожній знак» (старший дошкільний вік)

Мета: закріпити дорожні знаки.

Дітям дають папір і олівці. За дві хвилини діти повинні намалювати дорожні знаки.

 «Сигнали світлофора» (середній дошкільний вік)

Мета: розвивати увагу.

Ведучий показує врозбивку сигнали світлофора, при зеленому світлі діти тупають ногами, при жовтому плескають у долоні, при червоному не роблять нічого.

 «Ми водії» (старший дошкільний вік)

Мета: розвивати увагу.

Вихователь дає завдання, за сигналом змінювати напрямок: вліво, вправо, прямо, гальмуй ...
Я вчуся охороняти своє життя і здоров'я

(Старший дошкільний вік)
«Небезпечно - не небезпечно»

Цілі: вчити дітей відрізняти небезпечні життєві ситуації від безпечних; вміти передбачити результат можливого розвитку ситуації; закріплювати знання правил безпечної поведінки; виховувати почуття взаємодопомоги.

Обладнання: набір дидактичних картинок із зображенням небезпечних і безпечних для життя і здоров'я ситуацій; картки різних кольорів (червоного, білого і жовтого) в залежності від варіантів гри. Зміст картинок: дитина лазить по сходах, читає книгу, стрибає з висоти, одягнений не по погоді, кашляє на інших і т. д.

Дітей просять визначити ступінь загрози пропонованої (наочної чи словесної) ситуації для життя і здоров'я, підняти певну картку, в залежності від небезпеки, правильно розкласти дидактичні картинки.

Уважно прослухавши розповідь вихователя, діти піднімають червону картку, якщо є небезпека, жовту - якщо небезпека може виникнути при певній поведінці, і білу - якщо небезпеки немає. Діти не повинні заважати один одному, при необхідності доповнювати відповіді товаришів, не підказувати і не користуватися підказками.

 «Швидка допомога»

Мета: закріпити у дітей знання і практичні вміння з надання першої допомоги.

Обладнання: картинки із зображенням медичного приладдя (термометр, бинт, зеленка).

Вихователь обіграє з дітьми ситуацію, коли людина порізала руку, ногу, розбив коліно, лікоть, затемпературив, коли захворіло горло, потрапила смітинка в око, пішла носом кров. По кожній ситуації відпрацьовують послідовність дій.

 «Мій вибір»

Дітям пропонуються сюжетні картинки і відповідні тексти до них. Вихователь зачитує текст, а діти доводять правильність або неприпустимість даного вчинку, пояснюють, які правила порушені. Якщо дитина правильно пояснила вчинок - отримує фішку.

 «Наші помічники рослини»

Мета: закріпити у дітей уявлення про те, як допомогти собі та іншим залишатися завжди здоровим.

Обладнання: предметні картинки із зображенням лікарських рослин.

Гра проводиться за принципом лото. У дітей карти із зображенням лікарських рослин. Вихователь показує картинки з аналогічними малюнками. Дитина, у якого є ця рослина, розповідає про його використання для лікування. Якщо сказав правильно, отримує картинку. Виграє той, хто першим закриє свою картку.
  Добірка ігор на формування безпечної поведінки.
Ранній вік
НАВЧИМО ЛЯЛЬКУ МИТИ РУКИ ТА УМИВАТИСЬ .

Мета: продовжувати вчити дітей самостійно та правильно мити руки, умиватись; розвивати культурно-гігієнічні навички дітей; виховувати бажання утримувати своє тіло в чистоті.
Матеріал: лялька, ванночка, вода, мило, рушник.

ХІД ГРИ
До дітей «приходить» лялька Катруся, вона «гралась у піску і за­бруднилась» . Необхідно навчити її вмиватись та мити руки. Діти називають, що для цього потрібно робити, учать, як правильно мити руки, умиватись. Діти називають дії, показують їх жестами, а вихователь умиває ляльку і миє їй руки.

СВІТЛОФОР
Мета: навчити дітей орієнтуватися у колірних сигналах світ­лофора, дотримуватися правил дорожнього руху; виховувати чем­ність, уважність одне до одного; заохочувати виконання правил іншими гравцями.
Обладнання: кружечки червоного, жовтого, зеленого кольорів (на паличках).
ХІД ГРИ
За допомогою лічилки вихователь обирає трьох дітей і дає їм кружечки.
Вихователь
Три світла в світлофора є, І кожен свій наказ дає. Коли на світлофорі «засвічується» зелений вогник (дитина піднімає зелений кружечок), діти дружно повторюють слова, «за­свічується» червоний — усі замовкають; «засвічується» жовтий — вихователь наспівує тихенько, а діти — подумки, щоб потім під­хопити вголос, коли «засвітиться» зелений вогник. Гра триває, доки діти не вивчать кольори світлофора. Після завершення гри діти разом наспівують:
Три світла в світлофора є, І кожен свій наказ дає. Червоне світло каже: «Стій!» А жовте: «Ще не можна!» Зелене каже: «Йди мерщій!» І рухається колений.

ВАЛЕОЛОГІЧНИЙ БУДИНОЧОК
Мета: закріплювати знання дітей про засоби гігієни та їх призна­чення; розвивати пам'ять, мовлення; виховувати охайність.

Матеріал: будиночок, у якому містяться мило, рушник, зубна щітка, зубна паста, носова хустка, гребінець, дзеркальце.
ХІД ГРИ
Варіант І
Вихователь пропонує дітям розглянути валеологічний будинок. Дістає з нього речі, діти називають їх та їхнє призначення.
Варіант II
Вихователь загадує загадки. Якщо діти відгадують загадку, то він дістає названий предмет.
Гладеньке, запашне
Миє тебе. (Мило)
Хто чисто вмивається,    
Той мною витирається. (Рушничок)
От вам всім порада:
Чистить зуби треба всім —
І дорослим, і малим. (Зубна щітка)
 Зуби є,  а рота немає. (Гребінець)
ЩО ВМІЮТЬ МОЇ РУЧКИ ТА НІЖКИ?
Мета: закріплювати знання дітей про призначення ніг;  розвивати мислення, пам'ять.
 ХІД ГРИ
Вихователь пропонує, дітям назвати основні частини свого тіла, сказати  і показати, що вміють ручки, ніжки. Якщо дітям важко, то вихователь говорить, а діти виконують. Наприклад: «Наші ніжки
можуть ходити, бігати, стрибати».
ЩО КОРИСНО ДЛЯ ЗДОРОВ'Я?
Мета: учити дітей дбайливо ставитися до свого здоров'я та здоров'я інших; розвивати самостійність; виховувати культуру поведінки.

ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям прослухати ситуації, а вони повинні відповісти: корисно це для здоров'я чи ні.
Вихователь. Робити ранкову зарядку. (Корисно). Умиватися (корисно) Сідати за стіл із брудними руками. (Не корисно) Смоктати пальці. (Не корисно).
 Молодший вік
(4-ий рік життя)
Я — ЗДОРОВИЙ
 Мета: учити дітей визначати стан свого здоров'я, називати свій настрій; розвивати уважність, зв'язне мовлення!
Матеріал: ілюстрації, на яких діти зображені з різним станом здоров'я та настрою.
ХІД ГРИ
Варіант І
Вихователь пропонує дітям по черзі назвати свій стан здоров'я. Наприклад: «Я здоровий, тому у мене гарний (веселий, хороший) настрій, у мене нічого не болить, мені хочеться гратися (співати, танцювати) з дітьми». Або: «Я не здоровий, адже у мене болить..., мені хочеться плакати (спати, лежати), у мене сумний, невеселий  настрій».
 Варіант II
Вихователь пропонує дітям ілюстрації із зображенням дітей, які здорові або хворі. Дитина, яку викликає вихователь, повинна на­звати: який стан здоров'я у дитини на ілюстрації та пояснити: чому вона так вирішила. Діти групи знаками повинні показати, згодні вони чи ні. Знаки (пальці правої руки стиснуті в кулак, а великий палець вгору - «згодні»).

ТАК ЧИ НІ
Мета: формувати у дітей бажання берегти здоров'я та здоров'я інших дітей; учити розуміти: що можна робити, а що - ні.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує пограти в гру.
Вихователь. Я називатиму ситуації, а ви, якщо так можна ро­бити, то плескаєте в долоні, якщо не можна, то тупочете ногами. Наприклад: потрібно у вушка засувати сірники, палички, ґудзики; необхідно рівно сидіти за столом; підчас їжі не слід розмовляти; не умиватись щоранку; не можна брати гострих предметів до рук;  не можна стрибати з високих гірок; потрібно мити руки після повер­нення з прогулянки тощо.

ОЦІНИ ВЧИНОК
Мета: за допомогою сюжетних картинок розвивати уявлення дітей про добрі-та погані вчинки; характеризувати та оцінювати вчинки; виховувати чуйність, доброзичливість.
Матеріал: сюжетні картинки.
ХІД ГРИ
Діти працюють у парах. Кожній парі вихователь пропонує сю­жетну картинку. Діти повинні розглянути картинку, описати те, що бачать, та оцінити вчинок. Наприклад: двоє дітей розповідають по черзі: «Хлопчик забрав у дівчинки м'яч, дівчинка плаче. Хлоп­чик учинив погано, так робити не можна».
ЩО ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНЕ?
Мета: закріплювати знання дітей про предмети гігієни та їх при­значення; виховувати бажання дотримуватись правил гігієни.
Матеріал: торбинка з милом, рушником, зубною пастою, зубною щіткою, дзеркальцем, гребінцем, носовою хусткою, мочалкою.
ХІД ГРИ
Вихователь повідомляє, що дорогою до дитячого садка знайшла торбинку.
Вихователь. Вам цікаво, що в ній? Мені також. (Пропонує дітям по черзі витягнути з торбинки предмети, назвати їх та їхнє призначення.) Це зубна щітка. Вона потрібна для того, щоб чистити зуби.
МАЛЕНЬКІ ПОЖЕЖНИКИ
Мета: закріплювати знання дітей про працю пожежників; виховувати бажання дотримуватись правил безпеки.
Матеріал: 2 машинки на довгих мотузках, на кінці яких прив’язана палиця.
 ХІД ГРИ
Вихователь.. Троє поросят залишилися вдома самі, гралися сірниками і вчинили пожежу. Як їм допомогти? (Викликати пожежну охорону.) Що роблять пожежники? Чим швидше приїде пожежна
машина, тим швидше пожежники погасять вогонь. І ми з вами будемо маленькими пожежниками. Ось ваші пожежні машини. Хто швидше приїде, той першим погасить вогонь.
До  машин викликаються по 2 дитини. Їм необхідно швидко намотати мотузку на палицю - хто швидше намотає, той виграє. Діти уявляють, що викликають пожежників по телефону, а за командою «1,2,3 - почали!» -  гравці починають грати.
СВІТЛОФОР МОРГАЙЧИК
Мета: закріплювати з дітьми сигнали світлофора та їх значення; розвивати уважність; уміння швидко реагувати на сигнали світлофора
Матеріал: світлофор, кермо для кожної дитини.
ХІД ГРИ
Вихователь. До нас завітав наш друг світлофор Моргайчик. Нагадайте: які сигнали він має? Що означають його кольори? Світлофор бажає пограти з вами! Ви будете маленькими шоферами, у кожного
з вас - кермо. На червоний колір світлофора ви зупиняєтесь, на жовтий - готуєтесь до їзди, на зелений - можете їхати. Хто порушить правила, той потрапляє в аварію і залишає гру.
 Молодший вік
(5-ий рік життя)
 МІЙ ДЕНЬ
Мета: учити дітей із власного досвіду складати розповіді ,про оздоровлення свого організму та режим дня; виховувати бажання  дотримуватись режиму дня для того, щоб бути здоровим.
 Матеріал: картинки із серії «Режим дня».
ХІД ГРИ
Вихователь розкладає на килимку картинки із серії «Режим дня», а діти повинні пригадати свій режим дня з самого ранку і послідовно на мольберті розташувати картинки.
ЩО ТИ БАЧИШ ІЗ ЗАПЛЮЩЕНИМИ ОЧИМА?
Мета: закріплювати знання про значення органів зору, в житті дитини; виховувати бережливе ставлення до очей, бажання доглядати за ними.
Матеріал: аркуші паперу; олівці для кожної дитини; предметні картинки (посуд, овочі, фрукти, меблі, квіти, тварини).
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям класифікувати різні групи предметів  (серед запропонованих картинок - окремо посуд,  овочі тощо. Далі пропонує виконати те саме із заплющеними  очима. Чому не вдалось?
Вихователь. Діти, на одному аркуші слід намалювати квітку з розплющеними очима, а на другому - із заплющеними очима. Де вийшло краще і чому?





Немає коментарів:

Дописати коментар