Методична сторінка.

на тему:
«Відлітають журавлі»



                                                                                            Розробила : вихователь
середньої групи
Мироненко А.М.








Мета:закріпити та збагатити знання вихованців про характерні ознаки осінньої пори, зокрема про явище природи, яке зараз відбувається в рослинному світі – падолист; підтримувати пізнавальний інтерес до найближчого природного довкілля; уточнити  та розширити знання  дітей про перелітних птахів. Закріплювати уявлення дітей про те, що птахи відлітають у теплі краї.Ознайомити дітей з поняттям «летіти ключем». Розвивати вміння виразно читати вірші, співати,  увагу; виховувати естетичні почуття; виховувати дбайливе ставлення до природи, птахів.
Матеріал: кошик з дарами, коровай, вишитий рушник, ілюстрації «Осінь», «Журавлі»,  «Журавлиний ключ».
Хід заняття:

Вихователь:
Журливо музика заграла,
І закружляло в вальсі листя.
В країну осінь завітала
Красива, сонячна, барвиста.
Відкриваємо завісу ненароком,
Зазираємо в осінню пору року.
Вона тоді буває чарівна,
Коли стає золотокоса.
Отож, запрошуємо в осінь.
Хай усім буде затишно з нами,
Хоч за вікнами дощик шумить.
Поговорим про осінь віршами,
І хай музика ніжно звучить.
Пісня про Осінь.
Виходить Осінь.
Осінь:
Добрий день! Добрий час!
Рада, друзі, бачить вас.
Я — Осінь золота.
Прийшла до вас на свято
І всім вам принесла даруночків багато.
Я дарую вам калиноньку в намисті,
Пишний коровай і квіти променисті.

Осінь ставить кошик з дарами на стіл.
Вихователь:
Не сама до вас прийшла —
А синочків привела.
А як 
її синочків звати,
Прошу загадки відгадати.
Вихователь:
• У південний край землі
Відлітають журавлі,
Знов шкільний дзвінок лунає.
Який місяць наступає? (Вересень)
Виходить хлопчик  Вереснь.

Я звуся Вереснем,
Бо квітую вересом.
Ваші прадіди бувало,
Мене й «Сивнем» називали.
Маю друзів я багато,
І сьогодні всі вони
Будуть нам допомагати
Мандрувати восени.

Вихователь: До речі, з вересу, який щедро квітував у цей час, готували смачні компоти та варили варення. А перше свято у верес
і
Наталі-вівсяниці (8 вересня). До цієї пори робітники намагаються зібрати весь
врожай вівса. У вересні також запасали гірку ягоду — горобину.
Наприкінці вересня — велике свято християн — Воздвиження. В народі каза-
ли: «Осінь до зими наблизилась». 27 вересня вважалося, що кожен з лісових звірівдо зими готується, запаси складає. Також господині починали в цей день рубати
капусту й солити її на зиму.

Дитина
Звозить вересень в комори
Кавуни і помідори,
Спілих яблук, груш і слив
Цілі гори натрусив.
Дитина
І вантажить гарбузи
На машини і вози…
Йде до гаю, де гриби
Виростають щодоби.
Вихователь:
Із дерев спадає листя жовте.
То землею ходить місяць… (жовтень).

Виходить хлопчик Жовтень.
Жовтень — так мене назвали,
Бо кругом все жовтим стало.
Маю пензель чарівний,
Маю пензель золотий.
Розфарбую все навкруг —
Золотіє ліс та луг!

Вихователь:
А місяць жовтень мряку розвіє,
В лісах і садочках лист пожовтіє.
— Починається місяць із народного свята — дня Зосима (2 жовтня) —
заступника бджіл. Хазяїн у цей день готував вулики до зими, збирав останній
медок.
А 14 жовтня — свято Покрови: до обіду стоїть осінь, а після обіду —
зима. У цей день робили останній збір грибів. їх сушили, маринували, варили,
смажили й готували смачні страви.

 
Дитина
Тихо жовтень ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя обсипає,
Дуб нахмурений стоїть.
І берізка над потоком
Стала наче золота.
Вітер мовби ненароком
їй косиці розпліта.

Дитина
Листя, жовте та червоне,
Легко з дерева злітає,
Мов метелик на долоні
З тихим шелестом сідає.

В
ихователь:
Почорнів від листя сад.
Що за місяць? (Листопад)
Виходить хлопчик  Листопад.
А я — холодний листопад!
Всіх у хату заганяю,
Птахів в дорогу відправляю,
Зриваю листя із дерев,
З зимою вас вітаю.
Листопадом мене називають,
Бо листочки з дерев опадають.
Всі дерева стоять уже голі —
Нашумілись за літо доволі.

В
ихователь:
В українській мові поряд з формою «листопад» вживалася ще
й назва «падолист». Листопад — це час, коли листя падає з дерев.
В народі кажуть: «Листопад — сутінки року». 11 листопада — свято Анастас
ітвівчарниці, у цей день стрижуть овець. Господарі у цей день годують пастухів за те, що овець зберегли.
14 листопада — день Кузьми-Дем’яна. Кажуть: «Кузьміни — про осінь
помини». А наприкінці листопада, 21 числа — Михайлів день. Гроші зароб-
лені, комори запаси мають, пшениця є, врожай зібрано. У цей день свято
в усіх хатах, родини ходять одне до одного в гості, пригощають стравами.


Дитина
Листопад, падолист.
Тихий сад. Вітру свист.
Ходить садом листопад,
Підміта чистенько сад.
Дитина
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стеле сад.
Більше й більше листя з кленів
Облітає з кожним днем.
По траві, іше зеленій,
Листопад по парку йде.
Дитина
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стеле сад,
За моря, в краї далекі,
Відлетіли вже лелеки.
Дитина
Листочки пожовкли, хліба вже дозріли,
У далеку путь пташки полетіли.
Журавлики, де ви? Мершій повертайтесь!
Без наших пісень довго там не лишайтесь!
Вихователь:
Діти, ви чуєте? Крики неначе? Здається, у небі гірко хтось плаче!
Це пташки у зграї зберуться,
Відлетять, щоб весною вернуться.
Ген як високо від землі
У вирій летять журавлі.

Журавлі – птахи, яких людина дуже любить і оберігає. Чи знайдеться хто, щоб не зупинився, почувши їхні незвичні голоси? Курликання журавлів одночасно наводить і тугу, і радість, однак завжди пробуджує в кожном з нас особливі світлі почуття.
Ви, мабуть, бачили в синьому небі рівний трикутник зграї журавлів, що відлітають в вирій. На відстані  чути  їх приємне курликання,   яке мимоволі в кожного викликає весняний настрій.
 Журавлі летять трикутником, або як в народі кажуть “ключем”. Журавель – птах знаменитий. В казках, байках, легендах, піснях, прислів’ях часто згадується журавель. У багатьох народів цей птах – символ вірності, щастя, довгого життя. 

Виходить Журавлик

Вихователь: Журавлику, чому ти такий сумний? Що трапилося?
Журавлик: Я так хотіла полетіти з моїми друзями в теплі краї але затрималася в лісі біля озерця. А друзі мої Журавлики полетіли а я залишилася. Що мені тепер робити без друзів я не полечу.

Вихователь: діти давайте допоможемо журавлику покликати його друзів, щоб вони повернулися і забрали у вирій журавлика з собою.

Дитина

Журавлику, журавлику,
Щасливо, не журись!
Журавлики, журавлики,
За другом  повернись!

Виходять «журавленята» і стають клином.
Таночок журавлів
1 -е журавленя
Відлетіло літо, треба нам рушати,
Осінь на порозі не буде чекати.

2- е журавленя
Ми навесні повернемося,
Твердо обіцяємо!
Ну, а на прощання
Пісню залишаємо.

Звучить пісня «Відлітають журавлі» або за вибором музичного керівника.




Заняття
з сенсорно-пізнавального розвитку
в середній групі
на тему:
«Весело граємо – все вивчаємо»



                                                                                            Розробила : вихователь
середньої групи
Мироненко А.М.


Мета: удосконалювати вміння дітей рахувати в межах 10, прямою і зворотною лічбою; удосконалювати знання про сусідів числа; співвідносити кількість предметів з цифрою; формувати знання про цифри в межах 5-ти; сформувати уявлення про знаки порівняння (більше, менше); сформувати уявлення про додавання як об’єднання груп предметів, а віднімання – це видалення з групи предметів її частинии. Повторити знаки додавання (+) та віднімання (-). Формувати вміння розрізняти найпростіші геометричні фігури. Ознайомити зі знаком дорівнює (=).  Закріпити уявлення про складання цілого із частин; розвивати увагу, логічне мислення, мовлення дітей, початкові математичні  здібності, вміння аналізувати завдання, виховувати почуття взаємодопомоги, самостійність, акуратність, вміння чути й виконувати інструкцію вихователя.
Матеріал: матеріали  до ігор - «Склади картинку», «Знайди сусідів числа», . «Нагодуйте пташку», « Покажи цифру», «Яка іграшка?», «Чарівні картинки», лист від Королеви математики, скринька, намистинки 7 шт., різними кольорами, вірші про геометричні фігури.
Заняття проходить в групі дошкільного закладу та частково охоплює роботу в кожному осередку групи.
Хід заняття:
Діти заходять до групи. Вітаються з гостями та одразу помічають в осередку  природи чудернацького листа. Вихователь пропонує дітям сісти на лавку та разом прочитати  листа (вихователь сідає на стілець поряд з дітьми і читає листа).
«Добрий день, діти! Пишу вам із чарівної країни Математики. У нашому королівстві сталася біда. Злий чаклун зачаклував всі цифри, знаки і фігури.
Тепер вони не рухаються. Роз чаклувати їх можуть тільки розумні, уважні та кмітливі діти. Допоможіть мені будь ласка. Я залишила вам невеличкі підказки. Це мої чарівні намистинки. На кожній з них є завдання. Виконавши кожне завдання ви зможете роз чаклувати моє королівство. Сподіваюсь на вашу допомогу. До зустрічі Королева Математики.»
-         Діти, чи зможемо ми допомогти Королеві?
-         Але як же нам знайти країну?
-         Стривайте, тут здається якась підказка. Ось погляньте діти. Мені здається, що злий чаклун побував і в нашому садочку. Погляньте, що він зробив з цими малюнками. Давайте пройдемо далі і спробуємо виправити це неподобство.
-         Гра «Склади картинку» (вихователь проводить дітей на килимок де вже розкладені зображення літаків, але вони розрізані на частини. Вихователь ділить дітей на підгрупи та пропонує скласти  з частинок цілий літак). Діти виконують завдання.
-         Молодці, як швидко впорались з завданням. Погляньте, які гарні літачки у нас отримались. Та щоб потрапити в королівство і допомогти Королеві нам потрібно щоб вони злетіли.  Для цього необхідно порахувати до десяти і літак злітає. Порахувавши навпаки від десяти до одного літак приземлиться в королівстві.
-         Гра «Швидко порахуй». (пряма і зворотня лічба). Діти разом з вихователем виконують завдання і повільно переходять до воріт.
-         Але що це ворота замкнені, це зробив чаклун. А ось подивіться ключі розкидані. Нам залишилось підібрати ключ який підходить до замка.
-         Гра «Знайди сусідів числа»
-         Молодці діти. Ось ми і зайшли в ворота країни. Подивіться, яка цікава країна. Що ви тут бачите? (цифри, фігури).
-         Це і є жителі, але вони зачаровані.
-         А ось і скринька. А в ній завдання на різнокольорових намистинках, які потрібно виконати по порядку. Виконавши кожне завдання ми будемо вішати на ниточку і таким чином допоможемо Королеві математики. Сідайте за столи і почнемо виконувати завдання.
-         Завдання 1. «Нагодуйте пташку» намалюйте зернятка відповідно до цифри. Візьміть ручки і домалюйте зернятка відповідно  до цифри.
-         Молодці всі добре  виконали завдання і ми з вами можемо прикріпити першу намистинку.
-         А зараз оберемо іншу намистинку. Якого кольору ця намистинка (зеленого).
-         Завдання 2. « Покажи цифру». А зараз я буду плескати в долоні, а ви повинні порахувати скільки разів я плеснула і показати відповідну цифру.
-         Молодці  ви знову впорались із завданням і за правильне виконання ми можемо вивішати ще одну намистинку.
-         Діти ми з вами так багато працювали, що напевно потрібно нам відпочити.
Фізкультхвилинка.

-         Ми вже отримали дві намистинки. А отже ми на дорозі до своєї мети. Ще трішки і ми допоможемо Королеві математики.
-         Вибираємо наступне завдання. Погляньте на якій намистинці воно знаходиться. Правильно на жовтій.
-         Діти вам необхідно пригадати вірші про геометричні фігури, які є в королівстві і розповісти їх.
-          
Стіл великий – це квадрат
А на ньому для малят
На картатій скатертинці
Смачне печиво в корзинці.

Прямокутник це вікно
Шафа, двері, доміно,
Кольорова книжечка
І м’якеньке ліжечко.

Ромб – це зовсім не квадрат
Хоч і схожий з ним мов брат
На квадрат ведмедик всівся
Ромб з квадрату утворився.

Ця фігура зветься коло.
Без початку, без кінця.
Жодного  кута не має,
Та усяк її пізнає.

Три кути дорожній знак
Не об’їхати ніяк
Ось і праска три кути
По білизні аж летить.

Розтягнулось коло
Став овал довкола
Ось озеро овальне
Чисте та дзеркальне.

З кола куля виникає
Це дошкільник кожен знає.

-         Молодці ви  виконали ще одне завдання і тому ми можемо прикріпляти ю намистинку.
-         А ось вже і наступна намистинка. Погляньте якого вона кольору? (синього).
-         Гра «Яка іграшка?». Діти погляньте на картинку. Придумайте на яку іграшку вона схожа? (вихователь показує картинки і опитує кожну дитину.)
-         Які ж ви молодці. Так швидко впорались з завданням. Вирушаймо далі. Погляньте ось ще одна намистинка. Якого вона кольору? (помаранчевого).
-         Ось таке завдання чекає на вас. Гра «Чарівні картинки».
-         Діти подивіться на картки з фігурами які лежать у вас на столах. Кожну фігуру можна перетворити в будь яку іншу, в яку ви забажаєте. Для цього треба прималювати до фігури все що завгодно, так щоб з’явилася картинка. Візьміть олівці в руки і починайте фантазувати.
-         Молодці. І це завдання ви виконали без проблем. Можемо і цю намистинку прикріпити.
-         Ну що ж діти у нас залишилась одна намистинка. Якого вона кольору? (білого).
-          Так діти вона білого кольору. А це значить, що ми перемогли чари злого чаклуна. Та для того щоб прикріпити цю останню намистинку вам необхідно пригадати, які  завдання ви виконували на протязі всієї подорожі.
Підсумок заняття.
-         Чого ви сьогодні навчилися?
-         Яке завдання вам найбільше сподобалося?
-         Якого кольору були намистинки?
-         Чи змогли ми допомогти Королеві математики?

(вихователь підводить підсумок заняття: діти прощаються з гостями).

Немає коментарів:

Дописати коментар